Přehled pojmů používaných v EMERGE, a.s. má za cíl přiblížit nejčastěji využívané pojmy zkratky zaměstnancům a všem zainteresovaným stranám.

V případě potřeby detailnějšího popisu jednotlivých pojmů se obraťte na svého nadřízeného.

GDPR = General Data Protection Regulation (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů). Cílem je Stanovit pravidla ochrany fyzických osob v souvislosti se zpracováním jejich osobních údajů a pravidla pro pohyb osobních údajů. Nařízení chrání základní práva a svobody fyzických osob se zaměřením na právo ochrany osobních údajů. Volný pohyb osobních údajů v Evropské unii není z důvodu ochrany fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů omezen ani zakázán.
IMS = Integrated Management Systém - Integrovaný systém managementu (Zahrnuje systém managementu kvality, environmentu, hospodaření s energií a informační bezpečnost).
QMS = Quality Management System -  zkratka pro systém managementu kvality. EMERGE, a.s. je certifikována dle IATF 16949.
IATF 16949 = Oborová norma systému managementu kvality sdružující požadavky Mezinárodního svazu výrobců automobilů na systém řízení kvality jejich dodavatelů.
EMS = Environment Management System – zkratka pro systém managementu ochrany životního prostředí. EMERGE, a.s. je certifikována dle ISO 14001.
ISO 14001 = Norma definující požadavky na systém managementu se zaměřením na ochranu životního prostředí.
EnMS = Energetic Management System – Zkratka používaná pro systém managementu hospodaření s energiemi. EMERGE, a.s. je certifikováno dle ISO 50001.
ISO 50001 = Norma systému managementu hospodaření s energiemi.
ISMS = Information Security Management System  - systém managementu bezpečnosti informací. EMERGE, a.s. je certifikována dle ISO 270001.
ISO 27001 = Norma systému managementu informační bezpečnosti.
SPC = Statistic Process Control - Statistická regulace procesů. Cílem této metody je odhalit potencionální neshodný produkt, dříve, než je vyroben pomocí průběžného sledování vývoje měřených hodnot produktů.
MSA = Analýza systému měření. Cílem této metody je zjistit způsobilost měřících systémů v organizaci. Touto metodou ověřujeme, že daný rozměr, v daném prostředí, daným měřidel daný operátor správně měří.
PPAP = proces schvalování dílů do sériové výroby. Jedná se o postup definovaný mezinárodním svazem výrobců automobilů pro zavádění nových výrobků do sériové výroby.
VDA = Svaz automobilového průmyslu. V naší organizaci se setkáme s různými požadavky VDA. Požadavky jednotlivých oblastí jsou zpracovány do příruček VDA, které jsou označeny čísly ( např. VDA 6.5 se zabývá auditem výrobků, VDA 6.3 audity procesů, VDA 1 archivací, VDA 2 procesem schvalování dílů do sériové výroby, ovšem požadavky se liší od PPAP).
8D/G8D = Osmi krokový plán nápravy vad, který se využívá pro řešení problémů jako např. reklamace, neshody z auditů atp. Cílem této metody je odhalit příčiny vzniku problémů a efektivně a účinně je odstranit přijetím vhodných nápravných opatření.
FMEA = Analýza možných způsobů a důsledků poruch. Tato metoda má za cíl odstranit možné vady dříve než vzniknou, je založena týmové práci. Posláním týmu zabývajícím se FMEA je aby byly definovány všechny možné poruchy dříve, než k nim dojde a byla přijata tokvá předběžná opatření, aby k poruchám (vadám, vzniku neshodných výrobků) pokud možno nedošlo.
Kořenová příčina = Skutečná příčina vzniku problému, tzn. Odhalit, proč problém vznikl, nikoli jen kde se projevil. Obecně platí, že problém většinou nikdy nevznikl tam, kde jsme h odhalili ale mnohem dříve. Pokud nalezneme skutečné kořenové příčiny, potom teprve můžeme zavádět skutečně účinná nápravná opatření, která odstraněním kořenové příčiny zamezí opakování problémů.
Ishikawa, Neboli Ishikawův diagram = Jedná se o metodu, pomocí níž se zjišťují příčiny vzniku problémů vlivem působení okolních faktorů, kterými jsou zejména: Člověk, stroj, prostředí, měření, materiál, požité metody při produkci.
5 x Proč? = někdy také používáme zkratku 5W. Tato metoda zkoumá také kořenové příčiny vzniku problémů, jejím cílem je postupným dotazováním dojít až k odpovědi, která definuje skutečnou počáteční příčinu vzniku problému.
Pareto neboli Paretův diagram = metoda výběru nejkritičtějších problémů. Jejím objevitelem byl italský statistik, který při svých průzkumech „objevil" pravidlo „80:20" pokud pravidlo převedeme do výrobní oblasti, můžeme říci, že 80% problémů způsobuje 20% dílů.  Jinými slovy, pokud se zaměříme na 20% problémových dílů, odstraníme 80% problémů.
D/TLD = zákaznická specifikace, která znamená tzv. „Bezpečnostní parametr". Jedná vždy o konkrétní rozměr, hodnotu, parametr výrobku který má přímý, nebo nepřímý vliv na bezpečnost posádky vozidla. Všechny dokumenty využívané pro podporu výroby takových to výrobků nesou označení D. Takto definované parametry je nutné dodržovat a kontrolovat s nejvyšší pozorností a důsledností.
Specifické požadavky zákazníka = soubor požadavků zákazníků, které se nevztahují přímo ke konkrétnímu výrobku, ale zahrnují požadavky, např. na osvětlení pracovišť, kvalifikaci personálu, certifikace systémů managementu, rekvalifikační zkoušky výrobků atp.
Audit = Prověření plnění požadavků. Audity mohou zkoumat produkty, procesy, nebo systémy managementu. Audity mohou probíhat interně (neboli tzv. „samo audity") nebo externě, to znamená, že nás auditují (prověřují) zákazníci, kteří prověřují, jak plníme jejich specifické požadavky, nebo certifikační společnosti, které ověřují plnění požadavků mezinárodních standardů systémů managementu podle kterých je naše společnost certifikována (certifikace viz výše).
Uvolnění výroby = Proces, který na začátku výroby (nebo např. směny, při nasazení nového výroku, přechodu operátora na jinou práci atp.) ověří plně ní požadavků na výrobek. Do uvolnění výroby pověřeným zaměstnancem je produkce považována za „podezřelou" a nesmí se výrobek dostat k zákazníkovi, dokud není řádně uvolněn.
Formulář = slouží pro záznam údajů potřebných ke sledování výrobních a jiných procesů. Záznamy provedené do formulářů se vyhodnocují a data slouží např. jako důkazy při auditech, či jiných externích kontrolách.
Pracovní postup/Pracovní návodka = dokument který stanoví postup práce a kontrol daného výrobku pro konkrétní výrobní operaci/krok.
Kontrolní plán / PKŘ = Předpis, který pro každý výrobek stanoví rozsahy a četnosti kontrol, měření, auditů produktu, rekvalifikačních zkoušek a jiných testů výrobku.
Flow Chart / Flow Diagram = sousledný popis jednotlivých výrobních kroků, který slouží ke tvorbě FMEA a Kontrolních plánů (viz výše).
BOZP a PO = Bezpečnost a ochrana zdraví při práci a Požární ochrana. Je to soubor opatření předpisů a ustanovení pro zajištění bezpečí zaměstnanců při práci a prevenci vzniku požárů.
OOPP = Osobní Ochranné Pracovní Prostředky. Jedná se o hmotné prostředky, které musí zaměstnanci pro bezpečný výkon pracovní náplně používat a jsou jim poskytovány zaměstnavatelem. Zaměstnanci jsou povinni OOPP používat v plném rozsahu dle interních předpisů, se kterými byli seznámeni.
Procesní přístup = Princip chápání jednotlivých procesů zavedených ve společnosti jako jednoho celku. Základním smyslem je že, výstup z jednoho procesu je zároveň vstupem dalšího procesu, jehož kvalita má přímý vliv na následující činnosti. Zjednodušeně řečeno: Vstupem např. do procesu svařování je výstup z procesu lisování, tzn., že pokud jsou špatné výlisky, výsledný svařenec nemůže být v pořádku a veškerá energie vynaložená dříve přijde nazmar.
Strategie nulové chybovosti = Základní princip systému managementu kvality, jehož cílem je prevence vzniku vad. Zákazníci vyžadují, aby naše produkty nevykazovaly žádné vady a nedostatky, kterými by mohla být mj. ohrožena funkce výsledného produktu (např. automobilu), nebo dokonce bezpečnost uživatele finálního produktu.
Ručení za bezpečnost produktu = Každý zaměstnanec si je vědom toho že jeho práce má přímý vliv na kvalitu výsledného výrobku. Pokud by se v případě ohrožení uživatele výsledného výrobku prokázalo pochybení konkrétního zaměstnance, jehož přičiněním došlo k selhání produktu, nese zaměstnanec zodpovědnost za následky svého jednání.
Princip neustálého zlepšování = Neustálé zlepšování je proces, při kterém jsou zaměstnanci pomocí motivačního programu zapojeni do neustálého zdokonalování procesů ve společnosti a to nejen procesů výrobních. Zaměstnanci za zlepšovací návrhy, které jsou pro společnost přínosné, mohou získat odměny (viz interní dokument „Zlepšovací návrhy")
FIFO = systéme skladování a zpracovávání výrobků, zkratka anglického First In, First Out (česky: první dovnitř, první ven) tato metoda má zajistit, aby se nejdříve zpracovaly nejstarší produkty.